Jak wynika z wspomnianej niedawno Yellow Table, Komatsu jest
drugim światowym producentem maszyn budowlanych i z roku na rok dzielnie broni
tej pozycji. Nie jest to jedyny powód, by zwrócić nań uwagę. Japończyk to nie
tylko gigant, lecz także prekursor innowacji. W 2008 r. jako pierwszy rozpoczął
seryjną produkcję koparek o napędzie hybrydowym, a w tym roku zaprezentował już
trzecią generację tych pojazdów – HB215LC-2.
Japonia jest pionierem w sferze pojazdów z napędem
hybrydowym. W 1997 r. rozpoczęła się bowiem seryjna produkcja pierwszego
samochodu osobowego tego typu – Toyoty Prius. Na koparkę trzeba było zaś
poczekać ponad 10 lat.
Cóż to jest napęd hybrydowy? Jest to równoległe zastosowanie
w jednym pojeździe dwóch rodzajów napędu, zazwyczaj silnika spalinowego i
elektrycznego, które mogą pracować równocześnie lub na przemian w zależności od
zapotrzebowania. Tym sposobem można osiągnąć mniejsze zużycie paliwa i emisję
spalin.
Układ hybrydowy opiera się na optymalnym wykorzystaniu energii
kinetycznej, która jest magazynowana jako energia elektryczna, a następnie
wykorzystywana do wspomagania silnika spalinowego. W pojazdach, których praca
wymaga częstego ruszania i zatrzymywania się (np. autobusach), magazynuje się w
ten sposób część energii pochodzącej z hamowania. W koparkach zaś odzyskuje się
energię powstającą podczas obrotu nadwozia. Oznacza to, że koparki hybrydowe są
idealne np. do prac przeładunkowych i kopania w materiałach sypkich.
Komatsu nie jest już jedynym producentem hybryd. Koparki z
takim napędem ma w asortymencie także Caterpillar, Hyundai i Takeuchi, a
Liebherr może się pochwalić hybrydowymi samojezdnymi żurawiami portowymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz