poniedziałek, 4 sierpnia 2014

Komatsu, czyli hybrydy wśród koparek





Jak wynika z wspomnianej niedawno Yellow Table, Komatsu jest drugim światowym producentem maszyn budowlanych i z roku na rok dzielnie broni tej pozycji. Nie jest to jedyny powód, by zwrócić nań uwagę. Japończyk to nie tylko gigant, lecz także prekursor innowacji. W 2008 r. jako pierwszy rozpoczął seryjną produkcję koparek o napędzie hybrydowym, a w tym roku zaprezentował już trzecią generację tych pojazdów – HB215LC-2.

Japonia jest pionierem w sferze pojazdów z napędem hybrydowym. W 1997 r. rozpoczęła się bowiem seryjna produkcja pierwszego samochodu osobowego tego typu – Toyoty Prius. Na koparkę trzeba było zaś poczekać ponad 10 lat. 

Cóż to jest napęd hybrydowy? Jest to równoległe zastosowanie w jednym pojeździe dwóch rodzajów napędu, zazwyczaj silnika spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować równocześnie lub na przemian w zależności od zapotrzebowania. Tym sposobem można osiągnąć mniejsze zużycie paliwa i emisję spalin.

Układ hybrydowy opiera się na optymalnym wykorzystaniu energii kinetycznej, która jest magazynowana jako energia elektryczna, a następnie wykorzystywana do wspomagania silnika spalinowego. W pojazdach, których praca wymaga częstego ruszania i zatrzymywania się (np. autobusach), magazynuje się w ten sposób część energii pochodzącej z hamowania. W koparkach zaś odzyskuje się energię powstającą podczas obrotu nadwozia. Oznacza to, że koparki hybrydowe są idealne np. do prac przeładunkowych i kopania w materiałach sypkich.

Komatsu nie jest już jedynym producentem hybryd. Koparki z takim napędem ma w asortymencie także Caterpillar, Hyundai i Takeuchi, a Liebherr może się pochwalić hybrydowymi samojezdnymi żurawiami portowymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz