środa, 15 października 2014

Best Global Brands 2014




Interbrand to międzynarodowa firma doradcza, znana z publikowanych przez nią rankingów marek. Najpopularniejszym z nich jest Best Global Brands, czyli ranking 100 najpopularniejszych marek świata. Powstaje on na podstawie opracowanej przez metody wyceny marki, na którą składa się analiza finansowa i marketingowa. W tej pierwszej setce znalazł się także największy światowy producent maszyn budowlanych – Caterpillar.

W pierwszej dziesiątce przeważają marki technologiczne. Od zeszłego roku otwiera ją Apple, którego wartość wynosi 118,863 mld $. Drugie miejsce zajmuje Google (107,439 mld $), trzecie Coca-Cola (81,563 mld S), jedyna marka spożywcza w czołówce. Kolejne miejsca należą do IBM, Microsoftu, General Electric, Samsunga, Toyoty, McDonaldsa i Mercedes-Benz.

Pięć marek Interbrand oznaczył jako Top Riser. Nie są to marki z pierwszej dziesiątki i nie tylko takie, które znacznie poprawiły miejsce w rankingu. Chodzi przede wszystkim o procentowy wzrost wartości. W wyróżnionej piątce znalazł się Amazon (+25%, awans z 19 miejsca na 15), Facebook (+86%, awans z 52 miejsca na 29), Volkswagen (+23%, awans z 34 miejsca na 31), Audi (+27%, awans z 51 miejsca na 45) i Nissan (+23%, awans z 65 miejsca na 56).

Poza pierwszą setką znalazło się aż pięć marek, które zajmowały w nim miejsca rok temu: Heinz (53 miejsce w 2013 r.), Dell (61), Avon (71), Ferrari (98) oraz Moët et Chandon (99). Na ich miejsce wskoczył DHL (81 miejsce), Land Rover (91), Fedex (92), Huawei (94) i Hugo Boss (97). Duży spadek wartości, jednakże bez wypadnięcia z rankingu, odnotowała Nokia (-44%, z 57 miejsca na 98) i Nintendo (-33%, z 67 miejsca na 100).

Które miejsce zajął Caterpillar? W tym roku spadł z 58 miejsca na 61, tracąc 4% wartości marki, która wynosi obecnie 6,812 mld $. Jest to jedyna w rankingu marka tak ściśle powiązana z maszynami budowlanymi, lecz nie brak w nim też innych, które mają z nimi coś wspólnego (np. technikę magazynową). Są to zwłaszcza liczne marki kojarzone przede wszystkim z motoryzacją: Toyota (8 miejsce), Mercedes-Benz (10), Honda (20), Hyundai (40) i Nissan (56). Jest także światowy lider rynku maszyn rolniczych – John Deere, który ma w ofercie także sprzęt budowlany. W rankingu zajmuje 79 miejsce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz