Czas na kolejny wpis, w którym główną rolę będą odgrywać
marki kojarzone raczej z motoryzacją, niż z ciężkim sprzętem. Firma
konsultingowa Interbrand, znana z corocznych raportów o najsilniejszych markach
świata, oceniła je tym razem pod względem zrównoważonego rozwoju. Efektem jest
ranking najbardziej zielonych marek -
Best Global Green Brands 2014.
Ranking obejmuje 50 spośród 100 marek z raportu ogólnego. Jest
on tworzony na podstawie analizy dwóch podstawowych wskaźników: danych o
działalności proekologicznej przedsiębiorstw oraz postrzegania tej działalności
przez konsumentów. Oprócz miejsca w rankingu Interbrand podaje też dla każdej
marki tzw. gap score, czyli różnicę między wskaźnikiem opisującym faktyczną
działalność na rzecz zrównoważonego rozwoju a tym wynikającym z opinii
konsumentów. Nie zawsze więc marka, promowana i postrzegana jako
proekologiczna, zasługuje na wysokie miejsce w rankingu.
Aż 10 pozycji w rankingu, w tym pierwsze cztery miejsca,
zajmują marki motoryzacyjne. Czołówka należy więc do Forda, Toyoty, Hondy i
Nissana. Dalej idzie elektronika: Panasonic, Nokia i Sony. 8 miejsce należy do Adidasa,
9 do Danone, a 10 do Della. Z wyjątkiem Danone wszystkie marki z pierwszej
dziesiątki mają dodatni gap score, czyli ich faktyczne działania przewyższają
opinię konsumentów.
Kolejne marki motoryzacyjne uplasowały się na następujących
miejscach: 13 (BMW), 16 (Volkswagen), 24 (Mercedes-Benz), 32 (Chevrolet), 35
(Kia) i 40 (Hyundai).
Jedyną marką maszyn budowlanych, która znalazła się w
rankingu, jest Caterpillar – największy światowy producent maszyn. Zajął on 46
miejsce i uzyskał gap score 3,1.
Co ciekawego można jeszcze wyczytać z rankingu? Wróćmy do
gap score. Wyniki niektórych marek wskazują, że są one niedoceniane przez opinię
publiczną, lub na odwrót – konsumenci postrzegają je jako bardziej
proekologiczne, niż jest w rzeczywistości. Do tych pierwszych należy Nokia (gap
score 19; 6 miejsce), L’Oreal (15,3; 22 miejsce) i Cisco (19; 33 miejsce). W
odwrotnej sytuacji są marki z wynikiem gap score znacznie poniżej zera:
Coca-Cola (-12,2; 20 miejsce) i McDonalds (-14,5; 43 miejsce).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz