Kto jest największym producentem maszyn budowlanych?
Caterpillar, Komatsu i… co dalej? Odpowiedzi na to pytanie udziela raport
Yellow Table 2014, sporządzany co roku przez KHL Group, międzynarodowego
wydawcę czasopism budowlanych (m. in. International Construction),
niestrudzenie dostarczającego informacji o światowym rynku ciężkiego sprzętu.
Yellow Table to ranking 50 największych producentów świata, tworzony
na podstawie rocznych przychodów ze sprzedaży. Spójrzmy, jak wygląda pierwsza
dziesiątka.
Pozycja
|
Producent
|
Kraj pochodzenia
|
Poprzedni rok
|
Zmiana
|
Sprzedaż w mld $
|
1
|
Caterpillar
|
USA
|
1
|
-
|
31
|
2
|
Komatsu
|
Japonia
|
2
|
-
|
17,6
|
3
|
Volvo Construction Equipment
|
Szwecja
|
4
|
+1
|
8,1
|
4
|
Hitachi Construction Machinery
|
Japonia
|
3
|
-1
|
8
|
5
|
Liebherr
|
Niemcy
|
7
|
+2
|
7,5
|
6
|
Terex
|
USA
|
8
|
+2
|
7
|
7
|
Zoomlion
|
Chiny
|
6
|
-1
|
6
|
8
|
Sany
|
Chiny
|
5
|
-3
|
6
|
9
|
John Deere
|
USA
|
9
|
-
|
5,9
|
10
|
Doosan Infracore
|
Korea
|
10
|
-
|
5,2
|
Nie jest zapewne niespodzianką, że pierwsze dwa miejsca
zajmuje Caterpillar i Komatsu – ten stan rzeczy utrzymuje się już od kilkunastu
lat. Na trzecim i czwartym miejscu jest Volvo CE i Hitachi Construction
Machinery, które po raz kolejny zamieniły się miejscami. Po nich następuje
Liebherr, powracający na piąte miejsce po tym, jak w zeszłym roku spadł na
siódme. O dwa miejsca awansował także Terex, obecnie na szóstym miejscu.
Kolejne dwa miejsca przypadły Chińczykom – Zoomlion i Sany straciły nieco w
porównaniu z zeszłym rokiem. Pierwszą dziesiątkę zamyka kojarzony raczej z
rolnictwem John Deere oraz jedyna w czołówce marka koreańska – Doosan
Infracore; pozostają one na tych pozycjach od roku.
Przez ostatnie trzy lata skład pierwszej dziesiątki się nie
zmienia. Jedni producenci trwają na swoich pozycjach, inni zamieniają się
miejscami, ale od 2012 r. nie pojawił się w tym towarzystwie nikt nowy.
Analitycy KHL podkreślają, że czołowa dziesiątka odnotowała
w zeszłym roku 10-procentowy spadek sprzedaży – ze 186 do 163 mld dolarów. Za jedną
z przyczyn tego zjawiska uznają pogorszenie koniunktury w światowym przemyśle
górniczym, które wpłynęło na wszystkich producentów. Osobne problemy przeżywają
też producenci azjatyccy. Spowolnienie gospodarcze, do którego doszło w
Chinach, osłabiło pozycje prawie wszystkich producentów z tego kraju (oprócz
Zoomliona i Sany także Chenggong, Liugong, Lonking, Sunward, XCMG i XGMA;
obronną ręką wyszedł jedynie Shantui). Z kolei firmy japońskie pociągnął w dół
spadek kursu jena o 22%. Przed spadkiem udało się uchronić Komatsu, natomiast
Hitachi, Kobelco, Tadano i Furukawa odczuły zmiany bardziej boleśnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz